أردرويد

تحديث جديد لتطبيق يوتيوب يدعم مقاطع فيديو الواقع الافتراضي

أعلنت جوجل اليوم عن تحديث تطبيق يوتيوب و إضافة ميّزة مُثيرة له وهي دعم مقاطع فيديو الواقع الافتراضي، فقد أتاح هذا التحديث تحميل مقاطع فيديو التي تحوي على بُعد ثالث فيها وهو العمق، مقارنة بالمقاطع الاعتيادية التي تحوي على بُعدين فقط.

vr_mode_660_wht

ويوجد إلى الآن 13 مقطع فيديو مُخصص ليعطي المستخدمين تجربة الواقع الافتراضي. لكن هذا ليس كل شيء، فقد جلب التحديث الجديد دعم نظّارة جوجل المصنوعة من الورق المقوى Cardboard، حيث يمكن الآن مشاهدة مقاطع الفيديو العادية باستخدام هذه النظّارة، وهو ما يُعطي تجربة جديدة كليًّا في مشاهدة مقاطع الفيديو العاديّة، تجعلك تشعر بأنك في قلب الحدث.  ومما يثير الاهتمام هو أنه يمكنك الحصول على نظّارة جوجل بسعر يبدأ من 5$ في متجر أمازون مثلاً.

vr_mode_660_wht

فإذا كنت تمتلك أحد نظارات جوجل أو كنت تُخطّط لشراء واحدة، فيمكنك عند تشغيل أي مقطع فيديو، الضغط على الثلاث نقاط في أعلى يمين الشاشة واختيار أيقونة النظارة ليعمل الفيديو بوضع متوافق معها.

يأتي  هذه التحديث  بعد أن أعلنت جوجل سابقاً عن التحديثات التي تخُصّ الواقع الإفتراضي، ويمكنك تحميل النسخة الأخيرة من تطبيق يوتيوب من متجرجوجل، كما يمكنك مشاهدة مقاطع فيديو الواقع الافتراضي الموجودة في يوتيوب من هنا.

[pb-app-box pname=’com.google.android.youtube’ name=’YouTube’ theme=’light’ lang=’ar’]

نور زوكار

مهندس كهرباء وطاقات متجددة، عاشق للتكنولوجيا ومهووس بكل ماهو جديد

9 من التعليقات

ضع تعليقًا

  • لا أعلم إن كنت أنا فاهم صح أو خطأ، لكن وبحسب ما أتذكره، فهذه الميزة موجودة منذ فترة طويلة، وأنا جربتها شخصياً قبل عدة أشهر في تطبيق يوتيوب على تلفوني مع نظارة جوجل!

    • عزيزي ياسر هذه الميّزة كانت موجود فقط لمقاطع فيديو 360° التي بدأت تنتشر على يوتيوب في الفترة الأخيرة وأعتقدهذا ما جرّبته، ولكن الآن يمكن مشاهدة أي مقطع فيديو باستخدام نظّارة غوغل. كما أن هذا التحديث أتاح تحميل مقاطع فيديو الواقع الافتراضي التي تحمل بٌعداً إضافيًّا فيها حيث يمكنك مشاهدة كيف ستبدو العناصر القريبة والبعيدة مختلفة وكأنها متوضّعة أمامك.

      • شكراً على الشرح عزيزي نور، ولكن أليس فيديوهات VR هي نفسها فيديوهات 360°؟

        أنا جربت الفيديو الذي في الموضوع ولم ألاحظ أي فرق عما جربته سابقاً! كما أن علامة جوجل Cardboard تظهر عندي منذ فترة ليست بالقليلة!

        هل من المحتمل أن هذا التحديث وصل لدي من زمان ووصل لديك متأخراً بسبب إختلاف المنطقة؟

      • إذا كان فهمي خطأ ومعلوماتي خاطئة، فأرجو أن توضح لي بالتفصيل وقدر الإمكان حتى أستطيع أن أفهم وشكراً جزيلاً مقدماً..

        • عزيزي ياسر ٍالفرق الرئيسي بين مقاطع فيديو ال 360 درجة ومقاطع فيديو الواقع الافتراضي، أن الأولى سيكون المشاهد ينظر للصور وكأنه واقف في المنتصف، في نقطة ثابتة، حيث كيفما تحرك الرأس سيشاهد مقطع الفيديو حوله، بينما الواقع الافتراضي لا يقتصر على هذا فحسب بل إنك اذا تحركت للأمام أو للخلف فإن ماتشاهده سيختلف، أي أن الفيديو لم يتم تصويره من نقطة ثابتة فقط.
          أما بالنسبة للتحديث فإنه جديد والذي كان ظاهرًا في هاتفك كان دعم مقاطع فيديو ال 360، الآن مع هذا التحديث أصبح التطبيق يدعم كافة مقاطع الفيديو لتشاهدها عن طريق نظّارة جوجل.
          آمل أن أكون قد وضحت الفكرة قليلًا، على كل حال سأحاول نشر مقال عن الفرق بين التقنيتين، إذا أسعفني الوقت، قريبًا.
          تحياتي

          • شكراً للشرح الجميل عزيزي نور.. كفيت ووفيت. ولكن هناك مشكلة عندي.. فعند تشغيل الفيديو الذي في المقال، النتيجة لازالت مثل أي فيديو 360 حيث لا يحدث شيء إذا تحركت للأمام او الخلف أو اي إتجاه آخر.. لازالت النقطة ثابتة! هل لديك فكرة عما يجري هنا؟

            تحياتي

    • حضرتك انا عندى جلاجسى a7 >> وللأسف النظارة مش موجودة فى اليوتيوب

  • اليوم وصلني التحديث بس للأسف لا أمتلك هذه النظارة :'(

  • إيه هو الواقع الإفتراضي وازاى اجربو بنفسى

    الواقع الإفتراضي هى التكنولوجيا الجديدة إللي حتحول الإسلوب إللي بنتفرج بيه عل أفلام أو بنلعب بيه ألعاب الكمبيوتر والموبايل أو حتى إللي بنتعلم بيه.
    فى 2015 معظم الشركات العالميه الكبيره دخلت المجال ده و مكمليين فيه بقوه كبيره فى 2016 الى بيسموها سنه الواقع الأفتراضى لأيمان الشركات الكبيره دى زى جوجل و مايكروسفت و سامسونج و حتى فايسبوك و غيرهم أن هوا ده مستقبل الكمبيوتر و الالعاب و حتى الأفلام.

    الحكاية إنك بدل ما بتتعامل مع شاشة الكمبيوتر أو التليفون، انت في الواقع الإفتراضي بتتعامل مع الاحداث مباشرةً، انت داخل الحدث بدل ما انت بتتفرج عليه من الخارج. طب ده بيحصل ازاي. 3 خطوات سهله حتخليك تجرب بنفسك التكنولجيه دى.

    كل اللي انت بتحتاجه هو الموبايل بتاعك وده ممكن يكون أي موبايل أيفون أو أندرويد بشرط إن يكون فيه سنسور إسمه جيرو سكوب، وعشان تعرف لو تليفونك فيه السنسور ده ممكن تعمل بحث عليه في السايت ده http://www.gsmarena.com السنسور ده هو إللي بيقدر يتتبع رأسك وانت لابس نضارة الواقع الإفتراضي ويقدر يغير إللي إنت بتبص عليه حسب حركة راسك وعينك عشان تحس انك فعلان داخل الأحداث.

    بعد كدة حتكون محتاج لنضارة الواقع الإفتراضي نفسها ودي حتلاقي منها أنواع كتير وبتبدأ من أسعار منخفضة لحد حاجات امتن ومريحة أكتر في الإستخدام الطويل وممكن تتفرج عليها وتختار براحتك من اللينك ده http://www.beyondtech-eg.com/all-products/virtual-reality.html

    كدة انت تقريباً جاهز، ناقصك حاجة واحدة بس وهي انك تختار التجربة بتاعتك الأولى، ودي ذي ماقلنا ممكن تكون فيلم، لعبة، حفلة أو حاجة تعليمية، ممكن تختار انك تسافر للفضاء، أو انك تغطس في المحيط عشان تصطاد أسماك القرش، ممكن كمان تقرر انك عايز تسافر بلد نفسك ترحها من زمان وتمشي في الشوارع وتتفرج عل معالمها السياحية أو انك تطير فوق البلد و تتفرج عليها من فوق، ممكن تختار انك ترجع للماضي وتتمشى بين الديناصورات أو تروح للمستقبل وتتخيل الحياه ساعتها حتكون عاملة ازاي، ممكن كمان تحارب ناس من الفضاء أو تدخل بيوت قديمة مسكونة، الإختيار بتاعك والإحتمالات نهائية.

    عشان تنزل التجربة إللي إنت عايزها روح ل app store في الايفون او play store تعمل بحث على VR إللي هي إختصار ل-virtual reality أو الواقع الإفتراضي،

    النتيجة حتكون مئات من apps إللي كلها معمولة عشان تديك التجربة إللي انت متوقعها والجميل كمان إن معظمهم ببلاش تماماً ومش محتاج تدفع أي حاجة خالص. ده كله طبعاً غير يوتيوب نفسه إللي بدأ ينزل فيدوهات كتير تتفرج عليها فى الواقع الإفتراضي مباشرةً من اليوتيوب app من غير ماتحتاج تنزل أي حاجة خالص ذي مثلاً الفيديو إللي معظمنا شافه بتاع إعلان بيبسي إللي عمله حسن الشافعي وحتلاقيه في اللينك ده https://www.youtube.com/watch?v=Vnyb964UQiE، افتحه على اليوتيوب في التليفون ودوس على علامة نضارة الواقع الإفتراضي إللي هتظهر وعيش.

    بعد ماتختار إللي إنت عايزه دخل الموبايل بتاعك جوا النضارة، البس أو حط النضارة على عينك وإنطلق

%d bloggers like this: